tisdag 15 maj 2007

Bra musik från Glasgow del 1

Glasgow är Skottlands största stad med circa 630 000 invånare. En av de mysigaste städerna i europa enligt mig och påminner inte bara till vädret om mitt älskade Göteborg. För precis som Göteborg är Glasgow en riktig musikstad! Så här har ni min guide till band från Glasgow!

Altered Images- New Wave från början av 80-talet. Upptäcktes av Siouxsie & the Banshees.
Travis- Indierockband som blev kända med låten "Why Does It Always Rain On Me"

Teenage Fanclub- Fyrmannaband som spelar rock-pop. It's All In My Mind är väldigt fin!

Orange Juice- Pop-punk från 80-talet. Mest kända för låten "Rip It Up".

Ladytron- Electropop med stora hiten "Destroy Everything". Obs! Två av medlemmarna är från Glasgow.

The Fratellis- Indierockband som blev prisade på senaste Brit Award.

Camera Obscura- Bandet som fick en jättehit med låten Lloyd, I'm Ready To Be Heartbroken" förra året.

Isobel Campbell- Tidigare sångerska i Belle & Sebastian (som vi kommer till) som nu går solo.

Mother and the Addicts- Till sommaren släpper de nytt. Garagerock som funkar ibland.

Franz Ferdinand- Ett av mina favoritband alla tider. De förtjänar att skrivas längre om. Så håll ut!

Ser ni nu att Glasgow är en riktig musikstad? Jag ska absolut flytta dit någon gång i framtiden.

Inga kommentarer: