tisdag 15 maj 2007

Bra musik från Glasgow del 2

Likt jag skrev om Kent för ett tag sen tänkte jag nu skriva om ett annat band som påverkat mig väldigt mycket. En klassiker som i alla fall jag lätt glömmer bort...Men det är lika härligt varje gång jag fastnar i en period med dem!

Belle & Sebastian

Det hela började 1996. Sångare Stuart Murdoch och ex-medlemmen Stuart David träffades och började spela in demos. Efter ett tag släpptes deras debutskiva "Tigermilk". Nu har de hunnit med 7 album, och det senaste "The Life Pursuit" blev en succé här i Sverige efter att P3 ihärdigt spelade Funny Little Frog. De har till och med blivit framröstade som Skottlands bästa band.


Jag kommer ihåg hur jag hatade Funny Little Frog. Den var helt enkelt kass och när min vän började prata om att B&S var bra sa jag bara blankt nej. Tack och lov fick hon mig att ge de en andra chans. Och som det så ofta är, är det inte singlarna och de mest kända låtarna som är de bästa för snart upptäckte jag Belle & Sebastians storhet. Den genialisk melankoliska sången som ändå lyckas vara gladpoppig mitt i allt ihop med stråkar och blås så det ryker om det! Inga brötiga gitarriff eller överflödiga basgångar utan helt enkelt vackra melodier. Som stundtals snuddar på det perfekta. Ibland slår det mig, att de kanske är för perfekta för att vara sanna... Om man ändå fick se dem live!


Lyssna på: Dog On Wheels, String Bean Jean, Women's Realm, There's Too Much Love, Lazy Line Painter Jane, Winter Wooskie mm.






Detta inlägget är dedikerat till Ingrid. Tack för hjälpen!

Inga kommentarer: