söndag 29 mars 2009

Apropå

Andres Lokko konstaterar att framtiden är över, medan jag skrivit högskoleprovet som någon slags försäkran om framtiden. Det gick allt bra det där, men apropå Lokko. Jag kan i alla fall hålla med om hans sista tes, om att framtiden inte längre är ett modernt koncept. Om att framtiden inte har något med framtiden att göra. Se bara på treans ständigt repriserade Top Design där uppgiften ett avsnitt var att göra ett framtidsrum och deltagarnas ufoinspirerade rum med innovationer likt de man kan åstadkomma med ett kinderägg bara blev pinsamma. Vad jag hoppas på är i alla fall att vi inom en snar framtid ser mindre av mjukpop från Sverige, som Anna Järvinen och Lonely Dear. Jag vet inte vad jag vill ha istället. Eller jag vet, men jag kan inte idag sätta fingret på det, mer än att hetspublicera en serie förlåtförattjaginteuppdateratpålänge-inlägg med musik som låter bra.

Jag lyssnar igenom kanske 40 nya låtar varje dag i snitt. Kanske en faller mig i smaken. Det är den ni läser om här. Idag är det Wurlitzer Jukebox med Young Marble Giants. Hoppas ni också gillar den!




4 kommentarer:

Gorillan sa...

Är tokförälskad i Järvinens nya skiva - och håller inte riktigt med om beteckningen mjukpop - musiken känns mer som ett kinderägg, där innehållet är svärta! Men visst är ägget lättsmält, inte som 80% choklad direkt.

Och på tal om Lokko, så är han en av få "riktiga" musikjournaliser som orkat kommentera mina listor - visserligen genom mail, men ändå!

Och Young Marble Giants är finfin minimalistisk pop...

Anna sa...

Gorillan: Ska jag vara helt ärlig så har jag inte lyssnat in mig så mycket på hennes nya. Men jag gillade verkligen inte första skivan! Men jag ska absolut lyssna och se vad jag tycker:) Tycker du det är bra så är det nog det.

Fan vad coolt med Lokko! Det är ju ännu mer coolt att få det på mejl. Mer personligt då. Och utan någon baktanke om att synas liksom. Och ja, det är det.

Ha det gott!

Gorillan sa...

Lyssnade heller aldrig in mig på debuten...

Anna sa...

Gorillan: Men tycker du om hennes röst? Jag hade som sagt verkligen svårt för första skivan... Men hon kanske är helt fenomenal på texter!?