tisdag 8 januari 2008

eklektiskt


Fina Yeasayer har hyllats för förra årets debutplatta All Hour Cymbals, och det med all rätt! Känner du att du måste överbevisas går singeln 2080 och Sunrise att ladda ner gratis från hemsidan (eller så högerklickar du på länkarna här nedan och "sparar som"). Själv gillar jag hur de är så oerhört svåra att placera i ett fack och hur musikjournalisterna kämpar med att beskriva hur svårplacerade de faktiskt är, istället för att tillge dem en genre. Men jag kan ju inte annat än att hålla med. De exprimenterar hej vilt med allt från indierock, psykedelia, pop och nordafrikansk musik.

Många är de band som säger sig tänja gränserna, strunta i konventionerna och vara nyskapande. I Yeasayers fall blir det dock inte så jobbigt pretentiöst. Det gör det simpelt och bra och jag kan inte förstå att jag missade deras debut förra året. Kolla upp om de besöker eran hemstad på Europa-turnén i februari! Hade varit spännande att se dom live nämligen. De kommer till Göteborg och Pustervik den 27:e, men ska jag gå får det nog bli på John Dee i Oslo dagen efter. Då jag av en slump kanske kommer att vara just där. Ibland har man änna en riktig röta, som det heter här:)


3 kommentarer:

Anonym sa...

Love it!!

Anna sa...

J: Jag med!:)

Rosie sa...

Haha men gus, sry helt förvirrad! Bra då gör vi det!!