söndag 6 januari 2008

album 2008

skivor att se fram emot 2008:

Love Is All - Mixed Up (22 jan)
These New Puritans - Beat Pyramid (28 jan)
Sons And Daughters - This Gift (29 jan)
Hot Chip - Made In The Dark (5 feb)
El Perro Del Mar - From the Valley To the Stars (februari)
The Raveonettes - Lust Lust Lust (19 februari)
Animal Collective - Water Curses EP (8 april)
M83 - Saturdays = Youth (april)
The Kooks - Konk (april)
Death Cab For Cutie - namn okänt (maj)
Of Montreal - Skeletal Lamping (oktober)
Franz Ferdinand
Modest Mouse (b-sides collection)
Oasis
The Raconteurs
The Streets
Wolf Parade
Pete Doherty solo LP
Morrissey

Vad tycker ni? Jag måste ändå säga att det ser mycket lovande ut. Att Pete Doherty skulle dyka upp i år igen blir man ju inte förvånad över. Men har man inte tröttnat lite? Jag suckar lite när jag läser att de är bokade till Hultsfred igen, när han ska släppa solo album och när han än en gång grips för narkotikainnehav. Kvasihipsters i tolvårsåldern kanske fortfarande är intresserade av honom, och även om Shotters Nation var bra så känns det inte jättepepp med ett år till av hype. Då tror jag mer på brittiska These New Puritans som verkligen är på väg uppåt! Sons & Daughters har det bloggats flitigt om på indiefronten ett bra tag nu, så den skivan är rätt efterlängtat och en sådan som inte kan slå alltför fel. Animal Collectives Strawberry Jam hyllades ju till min förvåning, så det blir intressant med EP:n Water Curses som släpps i början av april. Death Cab For Cuties tidigare har varit underbara, så där har jag i alla fall stora förhoppningar. Det känns som att allt Ben Gibbard rör vid blir guld. Franz Ferdinand ska också bli väldigt intressant. Har alltid haft stor respekt för de där skottarna. Men The Kooks är väl ett litet hot. Uppföljaren till Inside In/Inside Out blir säkert en hit. 2008 verkar bli britpopens år i alla fall!

Men nu ser det lite tomt ut med svenska band. Love Is All är ett av mina verkliga favoritband så Mixed Up blir oerhört spännande att höra! Som jag skrivit om förut släpper fina göteborgska El Perro Del Mar nytt i år. From the Valley To the Stars bådar gott. Annars säger jag precis som alla andra musikskribenter i detta land, The Radio Dept.s nya är en av årets höjdpunkter! Finns det någon som inte får tårar av Pet Grief?

Jaja, listan lär ju fyllas på i alla fall. Men hittils ser det ju som sagt väldigt bra ut. Inte sant?

19 kommentarer:

Anonym sa...

These New Puritans absolut! :*

Anna sa...

Ida: Jag tror verkligen på dom i det nya året! Kanske blir de var Artic Monkeys var 2006? Bra är de i alla fall!

Anonym sa...

Åh, jag längtar till The kooks nya, och The streets, och Death Cab's blir spännande, och nästan alla på listan!! Det känns som om jag berömmer dig rätt sällan över hur bra du skriver, jag har upptäckt så mycket musik tack vare dig! Fortsätt så, du kommer bli världens (åtminstone sveriges) bästa musikrecensent. Hur har lovet varit då? Sköt om dig nu, kram på dig!

Anna sa...

Jag kan inte annat än att hålla med om Kooks, Mike Skinner och Death Cab:)

Och tack! Det värmer verkligen att du säger så! Nu väntar ett nytt år och jag tänker verkligen försöka hitta tillbaka till balansen då jag bloggade lite mer:) Det känns som att saker och ting börjar lugna ner sig nu liksom. Men verkligen, tack! Det är alltid skönt med lite beröm, och att några av alla dom som läser faktiskt tycker att det är värt att kommentera lite tillbaka. (För jag vet ju att det är flera hundra här varje dag, medan kommentarerna är rätt tomma ofta tråkigt nog). Och med dina fina ord kanske jag får det lilla extra självförtroende som gör att jag någon gång kanske vågar satsa på detta på riktigt!:) Det gör det i alla fall roligare att blogga när man får kommentarer som dina!;)

Jodå, mitt lov har varit fint. Har inte hunnit med hälften av det jag borde hunnit med men jag är väldigt nöjd! Har umgåtts med vännerna och familjen och sovit väldigt mycket:) Du då? Tack detsamma! Kram

Anonym sa...

Yes till några ohc no no till andra. I alla fall är jag grymt nyfiken på vad 2008 kommer att tillbringa musikvärlden. Gott nytt år på dig tjejen förresten!

Martin Janzon sa...

Oj, som du har hyllat Babyshambles trodde jag du ville ha mer. Varför tror du han kommer vara sämre nästa år? Du gillar Animal Collective alltså, jag är inte så förtjust i dem. Som du säger gillar många andra dem, men det spelar ju förstås ingen roll.

Jag ser nog fram emot lite andra skivor också som du inte tar upp, i hiphopväg framförallt.

Anonym sa...

känner saknad efter håkan hellström.

Anonym sa...

wow, va mycket spännande...rena önskelistan ju:)

Anonym sa...

Grym lista! Det kommer att bli ett bra år! The Kooks nya är verkligen efterlängtad.. Men jag trodde att Pete's soloalbum var ett "rykte" än så länge? Eller är det bekräftat? Jag hänger inte med i Pete-nyheterna..;)
Och Doctors & Dealers HAR faktiskt redan släppt sitt album i Sverige, april-releasen är nog för USA och resten av Europa!

Blogga mer!!:)

Anna sa...

Ida: Oj, no no alltså. Mest av nyfikenhet: Hur tänker du då? Är det någon speciell du inte gillar?

Jo, förväntan ligger i luften så att säga haha. Gott nytt år på dig med! Det blir nog ett fint sådant. (I alla fall i musikväg;))

Martin: Det är svårt att förklara. Babyshambles låtar har ju hittils varit bra (men att hylla var kanske att ta i? Jag har hyllat Jens Lekman, Manu Chao, Dr Kosmos och nu senast Of Montreal. Eller så är det bara ett starkare ord för mig?) Hur som helst, jag tror alltså inte att han kommer vara sämre rent musikaliskt nästa år. Kanske kommer hans musik inte att tilltala mig, vem vet. Men huvudsaken och det jag menade var att jag tröttnat på hypen kring honom.

Och vad gäller Animal Collective trodde jag att jag var ganska klar över att jag inte gillar dom. Men att många av mina läsare gör det. Därför tog jag med dom. Denna listan är ju annars bara personligt urvalda artister. Jag vet ju att det är många fler som släpper nytt. Av brist på både intresse och tid tog jag inte med dom bara:) Och snälla, tipsa lite om hiphop-skivorna då. Har inte så koll på det. Fyndade Run DMC's best of för 30 kronor häromdan. Det är väl det närmsta jag kommit liksom;P

Anonym: Jo.. Fast nja, jag var nog inget direkt fan av Nåt gammalt, nåt nytt... Men leta fram hans gamla låtar tänker jag göra så fort vårsolen tittar fram!:)

Ingg: Eller hur?!?! Jag tycker framför allt att det ska bli spännande med Of Motreal eftersom de nyss släppte ett sjukt bra album. Sedan nämnde jag ju inte Doktor Kosmos i listan, men de ska ju släppa nytt! Det kan inte annat än att bli perfekt! Men jag vet att det inte är många läsare som förstår min kärlek för dom, så jag valde att inte nämna det. Ni kommer säkert höra tillräckligt om det i framtiden ändå!:)

J: Du har helt rätt i att Pete Dohertys solo-ep bara är ett rykte än så länge. Men ganska ofta skriver jag om det ändå. Jag ber om ursäkt om det inte var tydligt i listan.

Och tack för rättelsen. Det är inte lätt med källorna ibland;P Jag brukar oftast researcha väl men alla gör väl misstag då och då. Grattis Europa då kanske? Eller hur är albumet? Jag har själv inte lyssnat på hela utan bara av delar. Det är ingen personlig favorit men jag vet att ni läsare gillar dom.

Vad gäller bloggningen har jag ju lovat att ta tag i det där igen. Det verkar ju efterlängtat vilket värmer:) Fint att du gillar det du läser.

Anonym sa...

Haha, ja jag har inget emot rykten, jag bara undrade om du visste mer än jag om Pete's solo-album, som sagt, det är svårt att hålla sig uppdaterad, är det inte böcker så är det samarbeten i olika former, solo-album etc etc:) Plus då övriga tabloids såklart haha!

Doctors & Dealers' album är en liten pärla, jag kände samma känsla när jag lyssnade på Regina Spektor's Soviet Kitsch första gången, tyckte bara att det var annorlunda och konstigt men det blev ett album som blev en del av mitt liv! Nu har jag bara haft Doctors & Dealers album en månad men..:)

Anna sa...

J: Då får jag väl ta coh lyssna på det ordentligt dådå:) Det där med att ett album som vid första lyssningen låter konstigt och udda, men sedan blir en verklig favorit känner jag igen mig i! Precis så kände jag för bland annat Of Montreal första gången.

Anonym sa...

Jag tycker Oasis och Doktor Kosmos skivor ska bli spännaste. Vågar man drömma om turnéer oxå kanske? Jag vill ha mer tips på konserter, snäääälla!

Kramar genom rymden!

Anna sa...

Rymdeblomma: Doktor Kosmos blir sjukt spännaste!:) Men nej, jag vågar inte drömma om en turné. Det vore på tok för fränt att se Uje live. Har man inga förväntningar blir man heller inte besviken eller vad det nu heter.

Tips på konserter kommer titt som tätt så håll utkik! Kram!

Anonym sa...

Min åsikt är att det är de "konstiga" skivorna som vara längre av nån anledning., Har aldrig egentligen lyssnat ordentligt på Of Montreal, men jag kanske ska ge dom en chans.. På tal om Doctors & Dealers så är det en gullig bild på henne och Of Montreal-James på D&D's myspace..:) Ok, stalker-varning nu men..:)

Martin Janzon sa...

Aha, då förstår jag. Trodde listan var de skivor jsut DU såg fram emot mest, men det var också tips till läsarna (ang. det här med Animal Collective alltså).

Hiphoptips får du om du fortsätter läsa min blogg, för jag har nog tänkt skriva iaf lite mer om ny musik i år tror jag. Men det sägs ju att den där skivan med Dr Dre ska komma i år (precis som det sas att den skulle komma förra året). Kan bli mycket bra, kan bli ganska kasst.

The Lemur sa...

Hört rykten om nytt Röyksopp album nu i vår. Har hört det från flera håll - dock lösa och icke konfirmerade från pålitlig källa. Spännande! I så fall blir det iaf min hype of the year.

Anna sa...

J: Att stalka är underskattat. Det finns inte mycket som gör livet värt så mycket som att stalka en artist;P Så jag tycker absolut inte att du ska skämmas. Men Of Montreal kanske är något för dig då, om hon i D&D gillar deras musik:)

Martin: Men klart jag gör. Dr Dre alltså. Okej, det får jag väl kolla in då. Känner igen det. Får mig att tänka på Dr Alban bara. Det kanske helt förstör? Positivt kan det ju inte ses som i alla fall hahah:)

The Lemur: Alltid roligt med duktiga norska musiker. Jag skulle inte vilja påstå att det är brist på dom, men deras indiescen är inte speciellt utvecklad gentemot våran får jag ändå säga. Visst, de har Erlend Öye. Det är ju inte så lite det heller! Men ändå, jag som faktiskt är halvnorsk och har spenderat stora delar av mitt liv där skulle vilja säga att dom är väldigt bra på det där med musik. Men visst, Röyksopp blir spännande! (om ryktet nu stämmer)

Anonym sa...

Jag vet att det svenska bandet Molotov Jive, ev. kommer att släppa en ny cd i år. indie