söndag 30 september 2007
so long old bean
personligt

Jag kan väl hålla med om att jag inte är personlig på bloggen i den meningen att jag inte skriver långa utlämningar om vad jag gör på dagarna och vad jag tycker om allt och inget, men jag ser inte varför ni skulle vilja läsa om det. Jag vill inte läsa om vad ni åt till frukost eller om hur ni slog personligt rekord när ni var ute och joggade på kvällen. Visst finns det väl andra sätt att vara personlig än att berätta om hur man dansade loss på Sticky för någon vecka sen, om att man satt bredvid ett fyllo på bussen häromdagen och tyckte att det var smått obehagligt eller om hur man shoppade med Lisa i lördags, men jag har ju nischat mig och bloggen till att vara en musikblogg. Ni läser väl inte om högskoleprov-funderingar och burmademonstrationerna i Groove eller valfri annan musiktidning? Varför skulle det vara annorlunda med en blogg för? Sedan har jag absolut inget problem med att vara personlig, jag skriver ju i stort sätt varje dag om vad jag tycker om det som kanske ligger mig närmast om hjärtat: nämligen musiken. Och jag tar skit för att min recension på en konsert var av en helt annan uppfattning än mannens som stod bredvid och jag yttrar mig om skivan som nyligen släpptes, som på gott och ont faktiskt alla har åsikter om. För musiken är ju ett oerhört känslig och personligt ämne. Vem visar inte sin personlighet genom att namedroppa några av favortiartisterna? Så vem jag är går ju faktiskt att läsa mellan raderna i varenda av mina inlägg.
Men vad vill ni ha då? Är det en bild som fattas? För det kan jag ju självklart fixa. Har bara inte fått gjort det än, det där med layouter och sånt förvirrar mig (en snygg header hade inte var så dumt men en vän har looovat att hjälpa mig så det blir väl snart löst). Eller är det just ett litet inlägg om min dag som skulle göra skillnaden?
Sedan kan jag ju bara som en parentes påminna om att jag faktiskt varit väldigt personlig ibland. Som detta, detta och detta (trots att det sista var från förra bloggen). Men det kanske är för lite? Om sanningen ska fram bryr jag ju mig om hur ni läsare vill ha bloggen, hade aldrig lagt ner såpass mycket tid på det här om det inte var för att rätt många faktiskt läste och verkar finna min blogg intressant. Varför personen i fråga valde att inte sätta en fin prägel på kommentaren och lämna sitt namn vet jag förresten inte, men vill man att jag ska öppna mig och stå för det jag skriver kanske man själv ska göra det? Eller jag vene...
onsdag 26 september 2007
montreal

tisdag 25 september 2007
måndag 24 september 2007
when a day won't change
Imorgon släpps Devendra Banharts nya album Smokey Rolls Down Thunder Canyon men redan nu kan du höra det på MySpace. Jag skulle nog säga att det är ett av årets bästa album faktisk.
Raisins covered in chocolate or honey
snowphish and sonny
Bättre sent än aldrig eller hur? Jens Lekman är tillbaka med sin tredje fullängdare, Night Falls Over Kortedala. Faktiskt kände jag mig lite nervös när jag första gången höll skivan med det oförskämt snygga omslaget i min hand. Visserligen var bookletten såpass underbar att skivan vore värd att köpa ändå, men förväntningarna efter EP-samlingen Oh, You're So Silent Jens var minst sagt höga!
Skivan börjar med pampiga And I Remember Every Kiss. Stråkar och cymbaler avlöses av bongotrummor, koklockor och såklart banjo, precis som det ska vara. I sann Jens Lekman-anda, så det är en föga förvånande skiva. Samplingarna är tydligare och resultatet mindre avskalat. Sipping On the Sweet Nectar och Into Eternity har till och med sambatakter! Men utöver det låter det precis som Jens. Och det är absolut inte på gott och ont, utan enbart positivt. För visst är det så att årets bästa nyhet inom musik är att Jens Lekman släppte en skiva till, trots löftet att inte göra det.
PS: Får du tag i extraskivan som följde med till de som förbeställde ska du vara glad. Liveskivan som spelades in i gamla, tomma lägenheten i Kortedala är fin. Väldigt fin.
PPS: Jag tror att Friday Night At the Drive In Bingo faktiskt utspelar sig där min familj har sommarställe. Klart att jag drar lite extra på läpparna när jag hör Jens sjunga om hur man tar moppen till macken för att hänga en fredagskväll...
torsdag 20 september 2007
Senegalese

Sist jag skrev om "världsmusik" var det väldigt uppskattat. Så jag får väl ta mig i kragen och skriva lite mer om det. Faktum är att min personliga favorit Orchestra Baobab släpper nytt den 15:e nästa månad. Made In Dakar heter det nya albumet och inte nog med det! De kommer till Sverige den 12:e december under europa-turnén! Eftersom jag missade Tinariwen känns det fruktansvärt frestande att gå men det är ju en onsdag så det blir svårt. Om ni däremot bor i huvudstaden får ni för allt i världen inte missa att se dem! Jag däremot får nöja mig med snygga skivan...
tisdag 18 september 2007
dancing about architecture
måndag 17 september 2007
1709072217

söndag 16 september 2007
Scenen är Arlanda flygplats, du och jag är aktörer i Staffan Hildebrandts nya tonårsfilm där jag spelar en snäll tönt
Nu spelar de enligt rykten in nytt material. Tills nya skivan kommer någon gång i vår kan ni njuta av nya snygga videon till Tar Tillbaka Det. Hade låten varit lika fin som videon hade jag nog snörvlat en del nu. Men EP:n Ge Dom Våld räcker som sagt för att alltid hålla av Östersundsbandet:)
tisdag 4 september 2007
I was so unpopular in school and now they´re giving me this beatiful bicycle

Kristian Anttila (Bengans)
Hoppas vi ses där! Dagens låt är i alla fall Nantes med Beirut. För visst är det så att årets mest efterlängtade skiva nu finns i mitt ägo! Förväntningarna på The Flying Club Cup är verkligen superhöga efter Gulag Orkestar...
söndag 2 september 2007
.
söndag 26 augusti 2007
and though your eyes were december you had june in your heart

Dagens låt: When You Try To Escape- New Decade
jusqu'ici tout va bien
La Haine handlar om kravallerna i Paris förorter. Abdel Ichah ligger i koma efter att brutalt misshandlats under ett polisförhör, vilket leder till upplopp på gatorna. Man får följa Vinz, Hubert och Saids kamp mot polisbrutalitet och den hopplöshet de känner inför en värld utan möjligheter. För ni har väl hört historien om pojken som faller från femtioende våningen? För varje våning han faller upprepar han: Så här långt, allt bra! Så här långt, allt bra. Detta är filmen om ett samhälle som ständigt upprepar: Så här långt, allt bra...
Mathieu Kassovitz har gjort en mörk film, som faktiskt är lika aktuell idag som för 12 år sedan då den kom. Och precis som alla andra franska filmer jag sett, är den fruktansvärt snyggt filmad. Har ni inte sett den än borde ni verkligen göra det. Medan vi faller är defenitivt en av de bästa filmer jag sett.
Så för ovanlighetens skull fick ni ett filmtips. Filmen berörde mig för mycket för att inte dela med mig av den till någon. Men detta är ju en musikblogg, så självklart kunde jag inte låta bli att lyssna på soundtracket. För av uppenbara anledningar har mina favoritfilmer fruktansvärt bra soundtrack, och Medan Vi Faller är inget undantag.
Det hela börjar med Bob Marleys Burnin' and Lootin' och redan då var man ju fast liksom. Annars var det mycket fransk hiphop. Och det kan jag ju verkligen inte skryta med att jag kan mycket om. Fransk musik för mig är ju framför allt electronica-duos och Ed Banger-hypen. Men vad krävs för att få till ett bra soundtrack? Är filmmusiken ens viktig? Vilka filmer har bäst soundtrack tycker ni?


lördag 25 augusti 2007
onsdag 22 augusti 2007
black milk
Många har frågat sig själva om bandet är ett popband eller ett konstprojekt. Och i detta fallet är gränsen ganska fin. För några år sedan gick nämligen en grafisk designer, en kostymdesigner, en dramatiker, en konstnär och en videodesigner ihop och startade band. Självklart är det Zeigeist jag pratar om.
Och nu har jag då finally fastnat för bandets musik, som låter som The Knifes tidigare skivor. Mer pop, mer dans! Ibland blir väl likheten för slående för många, men jag gillar hur de har influerats av The Knife. Så har du ännu inte upptäckt Göteborgs-bandet är det dags nu. Annars är de väl värda en chans till!
Lyssna här, speciellt på Dawn Night.

tisdag 21 augusti 2007
Even if you got somebody, we're just a little bit better
Men hur är det då? Vill man göra det enkelt för sig kan man ju dra till med klyschan att allt gör sitt för att en låt ska bli bra. Och visst, det hade väl varit rättvist? Men hur många instrumentella låtar framkallar tårar och nästintill dyrkan av fansen? Se bara på det utmärkta exemplet Kent. Joakim Berg måste väl ändå anses som en av vår tids största låtskrivare? De engelska skivorna har ju inte alls nått samma framgång som de svenskspråkiga, vilket kanske beror på ett antal mindre (i alla fall inte lika) lyckade översättningar av låtarna. Och det är väl om något ett exempel på att arrangemanget i sammanhanget kanske spelar mindre roll...
Vad säger ni? Vad är viktigaste för att en låt inte bara ska bli bra, utan sådär riktigt gåshudsframkallande bra. Som Natalie Portmans karaktär sa i Garden State om New Slang: "Den här låten kommer att förändra ditt liv". Vad krävs för att du ska yttra de orden?
Personligen är jag svag för intron. Vilket jag tjatat om otaliga gånger. Men det är ju i början som hela stämningen byggs upp. Och speciellt i livesammanhang tycker jag att basgången är viktig. Det ska kännas i kroppen! Det får gärna vara hårt, men för att det ska bli riktigt bra krävs ändå något melodiöst i det hela. Sedan kan jag inte låta bli att bli imponerad över de som lyckas använda piano i popmusik, på ett kreativt sätt. För många år av pianospelande fick mig att tröttna, och det bidrar förstås till att jag tycker det är anmärkningsvärt när man använder det på rätt sätt! Visst är det spännande när man tar något otraditionellt, och gör det personligt. Likt Andrew Birds fiolspelande. Sådant faller jag för. Men de artister som jag verkligen beundrar, som får mig att skratta. Eller varför inte fälla någrar tårar. Eller som lite lättare än annars etsar sig fast i minnet, är just de som är duktiga på att skriva.
Vad vore en hemmakväll utan tonårspoesi? Och då menar jag såklart inte Jävlaranammas early years: "Å bränna genom skogen på moped"-poesi, utan mer á la Vapnet. För jag antar att det inte bara är jag som känner igen mig i Martin Abrahamsons texter om olycklig kärlek. Vem lyckas annars att få in ett låtsasord som "Östersunder" i meningen: "...så går jag sönder, Östersunder..." utan att det blir krystat? Imponerande.
Och vad gör en på bättre humör än Doktor Kosmos humoristiska texter? Den som förstår vad Socialmedicin handlar om räcker upp en hand! Eller fantastiska I Will Follow You Into The Dark av Ben Gibbard. Jag tror inte att jag känner någon som inte blivit helt betagen av den låten... Och let's face it, det är ju inte direkt sjömanskostymen som gjorde Håkan Hellström berömd.
Så, hur viktig är texten egentligen? Vilken/vilka artister är de bästa låtskrivarna enligt er? Och vilken låt har den finaste texten?

Jocke Berg, vår tids största låtskrivare?
lördag 18 augusti 2007
Kulturkalaset

Fast gamla hederliga Göteborgkalaset var ändå snäppet bättre än Kulturkalaset. Eller vad säger ni?
fredag 17 augusti 2007
man must dance
Dagens låt: Ewan- The Radio Dept. Det ryktas dessutom om en ny skiva i höst!!!!!!
Pssssst: Om någon skulle vara intresserad bjuder jag er på en exklusiv förhandslyssning av Manu Chaos Radiolina! Klicka här.
torsdag 16 augusti 2007
Cause I'm the type of girl who is always on the road

Intervju med Smokers Die Younger
This isn't to say that we don't care about politics. We're all fairly politically-minded and opinionated, I'd say, and we try and keep up with what's going on in the world.
As far as it being something that we aim for, I wouldn't say that we had aspirations to be on some stupid pedestal and, like I've said, we're not a directly political band. I just hope that we get ourselves across to people and that we make some kind of connection.
Thee SPC is a really tiny label and we just don't have the distribution power to get anything into the Swedish shops at the moment. But it's all available over the internet - through theespc.com and Rough Trade, among others. The album's up on iTunes as well.
The attention the city is getting at the moment hasn't really had an impact on us or the way we do things but I wouldn't really have expected it to. It's good to see people around you doing well though but often the best and most interesting bands aren't the ones caught up in this kind of thing - bands like Champion Kickboxer or 65daysofstatic.
The best thing the attention has done for us is that we sometimes get to do things like Musikbyrån and that means we get to do interviews like this!

tisdag 14 augusti 2007
widow city
I oktober släpper bandet nytt. Så var den hösten räddad också, hoppas vi på i alla fall. Den nya skivan Widow City släpps den 9:e oktober på nya skivbolaget Thrill Jockey.

Widow City är en ganska spretig skiva, och mycket mer rockig och hård än deras tidigare låtar. I alla fall än Waiting To Know You. My Egyptian Grammar är väl den låt som sticker ut mest som lite mer popig och melodiös än de andra låtarna som lätt drar iväg. Men den har sina stunder. Även om den som sagt nog är en höstskiva. Om det finns sånna...
söndag 12 augusti 2007
Way Out West recensioner, Lördag
Florence Valentin (Linné 14:00)
Solen gassade på rejält vilket inte märktes i det mörka tältet där Stockholms-bandet svängde på rejält med blås och tamburiner. Florence Valentins poplåtar gör vem som helst glad och de gjorde verkligen de bästa av spelningen. Sommarhiten Pokerkväll I Vårbygård var långt ifrån den bästa låten, vilket säger en hel del. Florence Valentin bjöd på, som någon sa, ren och skär glädje!
Shout Out Louds (Flamingo 14:45)
Shout Out Louds var däremot ganska avslaget. Bebban (keyboard, sång) låg tydligen på sjukhus så Lykke Li ersatte på sång och någon jag inte kände igen på keyboard. Lykke Li dansade mest runt vilket bara visade på de andras likgiltighet inför spelning. Inte mycket spelglädje där inte. Inte ens bästa spåret på nya skivan, Impossible, fick mig på fall. Enda gången det inte var tråkigt, var när Laakso-sångaren Markus Krunegård joinade gänget. Men det varade ju inte så länge.
Devendra Banhart (Azalea 15:30)
Detta gillade jag. Hippierock av högsta kvalitet i solen var verkligen inte helt fel. Nej, en skiva med Devendra får jag se till att köpa!
Moneybrother (Flamingo 16:30)
Hur man kan få Anders Wendins gladpop till mogenrock har jag ingen aning om, men det var ett ganska underhållande smeknamn på hans musik! En helt okej spelning med helt okej låtar, konstaderade jag och drog bort till tältet.
Peter, Bjorn & John (Linné, 16:50)
Peter, Bjorn & John var riktigt rockiga och gjorde en skitbra spelning. Enda gången det blev lite trist var när det körde annars sega Amsterdam i ballad-version. Men de vägde de upp med råge. Annika Norlin gästade och gjorde en finfin version av Young Folks.
Regina Spektor (Azalea, 17:40)
Så besviken har jag inte vart på länge. Regina började med att nynna och slå pekfingret i takt på mikrofonen. Det gjorde hon i några minuter. Jag förstår inte, ska det vara konstnärligt eller? Nyskapande? Istället borde hon lita på sina låtar och kanske satsa lite mer på att göra en rolig show. Fingertrummande är inte jättekul live. Nej, det var många som var besvikna på ryskan...
Timo Räisänen (Linné, 18:45)
Har sett Timo så många gånger, så jag hade egentligen tänkt skippa honom igår. Men Erykah Badu var inte riktigt min musiksmak så det fick bli Timo ändå. Och tur var väl det. Detta var den bästa konserten jag sett med honom. Plötsligt mindes jag varför jag tyckte att han var så bra! Hela bandet var i sitt esse, och vi fick en riktig hitkavalkad som det så vackert heter! Let's Kill Ourselves A son, Sweet Marie och så avslutande With A Mask On som var helt fantastisk. Timos sätt att börja en låt lungt, hjärtskärande och en hel del depp, för att sedan avsluta hårt, rockigt och fortfarande rätt depp är beundransvärt. Det är ju inte för inget som I'm Indian är en av hans bästa låtar någonsin. Så, jäklar vilken spelning han bjöd på! Det var annat än när jag såg honom på Frihamnspiren för något år sedan. Det var innan han vunnit Årets manliga artist och blivit rikskändis. Han har en god publik också, och ett j*vligt bra band! En av helgens bästa konserter faktiskt.
Juliette & The Licks (Azalea, 19:50)
Visst var det rockigt och så, och det kunde blivit bra. Men njae, jag vet inte. Det kanske var för omelodiöst för mig. Inga killer-refränger eller snygga gitarrsolon. Juliette var i alla fall cool med någon slags huvudbonad och massa dans, fast som min bror konstaterade, borde hon kanske koncentrerat sig mer på att sjunga.
Säkert! (Linné, 20:15)
Så var det dags att se Annika Norlin för tredje gången denna helgen. Nu som sista spelning med hennes svenska alias Säkert! När bandet körde Sanningsdan tror jag ingen stod still, och extranumret, Hello Saferide-låten 2006, fast på svenska, var riktigt bra! Fast om jag ska vara petig, så var Hello Saferide-spelningen på fredagen snäppet bättre. Även om handklappandet och ahh-körandet var lika fint båda dagarna:) Hon är duktig, hon där Annika!
Teddybears STHLM (Azalea, 21:50)
Teddybears fick ersätta Lily Allen. Mycket bättre, tyckte vi och drog bort till folktomma Azalea (Alla hängde på The Ark, hahah). I alla fall blev det röjigt och alla, alla (det blev rätt mycket folk när Ola och gänget slutat spela) dansade sig svettiga. En av de bästa konserterna stämningsmässigt. Och så har de ju några bra låtar också.
Övrigt: Fredagen var den bästa dagen enligt mig, men det var väl mest på grund av The Hives uladdning och Manu Chao galna konsert. Lördagen var jämnare. The Ark kändes inte så kul. Regnet föll så vi sökte oss under tak. Men The Arks låtar nådde även mina öron. Och när jag sedan stod i kön till bankomaterna kunde jag inte hjälpa att jag började dansa lite. Lite pinsamt kanske, då jag stod där själv och skakade rumpan till någon melodifestival-låt. Men va f*n, det var ju festival. Man får bjuda lite på sig själv. Sedan drog jag ju som sagt till Teddybears, och då blev det fart på alla andra också:) Erykah Badu var inte riktigt min musiksmak så jag har inte mycket att säga om den konserten. Franke var väldigt gubbtätt och spelade rockabilly, men vi var rätt nöjda och åkte hem istället. Med andra ord var det en väldigt fin festival!
Way Out West recensioner, Fredag
Salem Al Fakir (Flamingo 15:00)
Första konserten för mig på festivalen firades med en falafel. Än hade det inte börjat regna och framför den största scenen som Salem nyss intagit började folket att samlas. Kort och gott kan jag bara säga att det var en väldigt tråkig konsert som inte blev mer upplyftande när han han började dela in publiken för att sjunga allsång. Det hela kändes ganska barnsligt. Då var det dags för mig att gå.
Hello Saferide (Azalea 15:45)
Annika Norlin imponerade. Med handklapp och lallande fick hon igång oss och levererade ett par riktigt bra låtar! Frågan var dock varför gästande Maia Hirasawa spelade med sitt soloprojekt på festivalen?
Laleh (Flamingo 16:30)
Laleh blandade oklanderlig reggae med visor och det hela var väldigt bra. Under Det Är Vi Som Bestämmer fick jag gåshud för första gången på dagen. Laleh är en grym låtskrivare, men live tröttnade även jag efter en halvtimma och drog bort till tältet...
CocoRosie (Linné 17:15)
...där duon CocoRosie väntade. Syskonen Sierra och Bianca imponerade verkligen och var en av den mest förvånande och bästa konserten på hela festivalen. Sopran och pianoplinkande blandades med tunga basgångar och den coola killens beatboxing och det hela var väldigt, väldigt lyckat!
Albert Hammond Jr (Azalea 17:45)
När The Storkes-gitarristen klev upp på scenen var jag rätt trött. Så konserten njöts i solen liggandes i gräset. Albert och grabbarna var väldigt proffsiga, på gott och ont. Musiken var bra, men känslan kom aldrig riktigt. Dock har den där killen ett par riktigt bra låtar som man borde skaffa!
The New Young Pony Club (Linné 18:45)
Alla i bandet verkade laddade och tältet osade av dansvillig publik. Det svängde rejält, men blev aldrig bra. Kanske är det bara jag som inte förstår mig på musiken de gör, men om man gör en så tråkig spelning med en så bra stämning är det ju något som är fel. Hypen kring det brittiska elektronica/new wawe-bandet kommer jag aldrig att förstå.
The Hives (Flamingo 20:20)
Fagersta-bandet är Sveriges bästa live-band helt enkelt. De nya låtarna lät precis som The Hives brukar låta, med andra ord riktigt bra och stämningen var på topp. En av festivalens bästa konserter!
Manu Chao (Flamingo 22:40)
Vill man stå längst fram på Manu Chao får man helt enkelt skippa Primal Scream (fast scenerna låg så nära varandra att jag hörde lite ändå, och bra lät det!). Hur som helst var det värt det. Vi var många som sett fram emot detta länge. Redan en och en halv timma innan konserten skulle börja sjöngs det med i soundchecks-låten Machine Gun till basistens jubel. Basisten som i princip är värd ett eget inlägg. Stämningen var på topp och när slutligen huvudpersonen steg upp på scen kändes det närmast andligt. Jag hade kunnat dra till med vilken klysha som helst, ex "Han kom, han såg han segrade" etc, men det hade ändå inte beskrivit hur stort det här var. Nu i efterhand har jag märkt att jag har minnesluckor i vilka låtar han spelade och så, därför att jag stundtals bara stod och mumlade "Fan vad det här är shit". Det kan också bero på att det var varmt som fan, svetten rann helt sjukt mycket och att det var så trångt att jag inte ens kunde röra på armarna. Folk runt mig svimmade och fick bäras bort av säkerhetspersonalen som var snälla och hela tiden gav oss vatten. Hela konserten var ganska galen medan gitarristen levererade de vackraste solon jag hört. Manu Chao bjöd på en jävligt bra show och lovade att komma tillbaka. En sådan spelarglädje som bandet bjöd på såg jag ingen annan stans under hela festivalen, och när konserten var slut och han stod och bankade mikrofonen mot hjärtat hade jag nära till tårarna. Det var lite synd att han inte körde några av de nya låtarna, men att klaga på Manu Chaos låtlista är som att klaga på, ja jag vet inte vad. Jag sa ju att klyshorna inte räcker till! Detta var det bästa jag någonsin sett och hört och det överlägset galnaste jag varit med om. Så tack(!) för att jag fick uppleva det här.
Övrigt: Det blev väldigt kort om alla banden, men ett skitlångt inlägg läser ändå ingen. Har ni frågor är det bara att ställa. Jag berättar glädeligen Way Out West:) The Hellacopters såg jag förresten för lite av för att kunna säga något om. Hey I'm In The Band svängde visserligen, men det var jävligt mycket rundgång vad jag kommer ihåg... Annars är jag rätt ledsen över att jag missade Architecture In Helsinki. Men man kan faktiskt inte få allt i världen.
torsdag 9 augusti 2007
summerlove
Imorgon: Salem Al Fakir (inga höga förväntningar), Hello Saferide (Säkert! på lördag känns mer hot men okej), Laleh, Cocorosie (mycket spännande i och med nya skivan), Albert Hammond Jr (från The Strokes), The Hives (höga förväntningar), Primal Scream, Manu Chao (kommentarer överflödiga) och The Pogues. Ska försöka se Architecture In Helsinki också! Nya skivan är fin...

Architecture In Helsinkis nya album är att rekomendera. Australiensarna spelar på Linné-scenen imorgon på Way Out West. Tyvärr krockar det med Manu Chao...
Way Out West

Sahara Hotnights 8 augusti Liseberg



tisdag 7 augusti 2007
worldmusic

- Jag brukar alltid köpa på mig skivor när jag är utomlands. En fin souvenir för en ganska billig peng, och ofta får man några riktigt bra låtar. Titta framför allt i affärer till naturskyddsområden och liknande, där det är lätt att hitta skivor med lokala artister. Souveniraffärer i städerna är ofta ganska tomma på sånt här.
- Men om man inte reser så ofta då? Internetaffärer som CDON har idag ganska stort utbud på världsmusik. Jag brukar bara chansa på något som låter mysigt eller intressant, man har väldigt mycket att vinna på det. Satsa på samlingsskivor i början så får du lite variation och kanske någon favorit att köpa album av nästa gång. Affärer som Indiska och Indigo (för alla Göteborgare, ligger i Haga) säljer i bland just sånna här samlingsskivor. Även välsorterade skivaffärer kan ha en hylla för världsmusik (t. ex CD Centralen i Göteborg).
- Putumayo är annars ett säkert kort. Det är ett skivbolag som specialiserat sig på världsmusik och ger ut massa fina compilations med oförskämt snygga omslag! Perfekt att ge bort i present.
- Worldmusic.net ger också ut bra samlingar och har en bra sida för dig som vill veta allt om genren. Titta in och frossa i allt från afrikansk musik till latinamerikansk salsa!
- Och om ni besöker London, ta en sväng inom Vinyl Junkies i Soho. Mycket världsmusik på vinyl. Köpte snyggaste lp:n med Orchestra Baobab sist jag var där.
måndag 6 augusti 2007
Shut up, I am dreaming

Random Spirit Lover med Sunset Rubdown släpps den nionde oktober. Lyssna här så länge.
...

söndag 29 juli 2007
Four songs by Arthur Russel

Här kan ni läsa mer om projektet.
an ongoing dispute between two peoples

fredag 27 juli 2007
Well I say there are still things worth fighting for

torsdag 26 juli 2007
but the cherry trees are still in blossom
Men så hittade jag det här. Det är nog något av det finaste jag läst på länge. Så nu sitter jag här och snörvlar igen, och inte fan är det för förkylningen jag drog på mig i Polen. Ord efter ord beskriver författaren till inlägget en blivande poplegend med sådan kärlek att jag får stora, svarta mascara-ränder på kinderna. Detta var fan det finaste...
Artikeln är en gammal intervju med Jens Lekman. Om hans uppväxt och om hur han limmade fast insekter på skivomslagen.
Men vad var det då som berörde mig? Jens Lekmans texter har alltid varit underbara och jag bestämde för länge sedan (i ett sånt där moment då man helt plötsligt tror sig förstå, ni vet förstå sig på livet och what it's all about) att när och om jag någonsin får en dotter, så ska hon heta Julie. Efter Jens Lekmans fruktansvärt vackra låt. Det är väl kanske att ta i, men har man väl bestämt sig så...
Jens Lekman växte upp i Hammarkullen. Tillsammans med Angered, Bergsjön och Kortedala är det enligt många Göteborgs svarta fläck. Hälften av stadens befolkning har nog ens aldrig besökt stadsdelen som i alla fall satte skräck i mina klasskompisar på högstadiet. Själv växte jag upp i en förort, med akademikerföräldrar som båda har bra betalt och som tillhör de övre klasserna. Jag och min bror har haft en trygg uppväxt, alltid kunnat få det vi velat ha (inte för att det på något sätt hänger ihop) och haft råd att se resa mycket och se världen. Orten jag växte upp i har väl aldrig haft ett skitbra rykte, men ser väl ut som de flesta andra kommuner i Sverige. Invandrarna är ganska många, precis som i Bergsjön och Hammarkullen. Det tenderar att bli så, när alla andra svenskar väljer bort det. Men i min familj har det aldrig varit så. Det kom därför inte som en chock när min bror valde att flytta till Bergsjön. För mammas och pappas arbetskompisar är sånt helt ofattbart. När man kan få en lägenhet i Vasastan finns det väl ingen mening med sådant trams, liksom. Jag minns när flyttlasset gick till den beryktade nordöstra förorten. Lägenheten var inte i det bästa skick, och alla tittade på en som om man var från en annan planet när man kom gående över gården, som var fylld med lekande barn. Jag önskar jag kunde språket, så jag kunde pratat med de gamla männen som satt i de solkiga plaststolarna och tjötade, och kvinnorna som gick i hijabs. Fast jag kom aldrig så långt.
Ofta hälsade jag på brorsan. Nästintill varje gång såg man blåljuset någon stans fjärran och torget var sorgset av all grå betong. Inget kunde göra mig mer ledsen. Att de fick rätt, de där i klassen som med skräckblandad förtjusning pratade om hur det var "där borta". Hur coolingarna "fan inte vågade gå dit" och hur de tappade hakan när jag förlorade fattningen och i aggression, med dessa helt vanliga människor som inte fått samma villkor i livet som oss i tankarna, berättade att min bror bodde där. Men oftast orkade jag inte bry mig. Om inte ens de, som själva har känt på folks fördommar om det som står på brevinkastet, och de som själva har föräldrar som flytt från ett land, inte förstår.
Vintern kom och brorsan flyttade ut. De hade brytit sig in i hans lägenhet. Det svider så j*vla mycket att de fick rätt. Och att han, som faktiskt gav det hela en chans utan några som helst tvivel var tvungen att bli utsatt för det här. Nu läser jag dagligen i Göteborgs-posten om folk som blivit rånade och misshandlade på hans gamla gård. Om sånna som knackat på dörren till hans förra grannar för att sedan misshandla ägaren och ta allt i lägenheten. Jag tänker på de lekande barnen som nyfiket frågade min bror om hans tröja när vi skulle på fotbolls-match, och de som kaxigt sa att "IFK sög" om de blåvita ränderna. Jag ler, och brister nästan i tårar. Att folk aldrig kan fatta.
Ni får absolut inte missförstå mig. Jag sitter inte här med gott om cash och försöker "göra mitt" som ett bidrag lika seriöst som rikingarnas välgörenhetsgalor som när allt kommer till kritan bara handlar om att få glänsa i nya chanel-dräkten. Men jag beundrar Jens så oerhört, för att han med sådan kärlek beskriver Kortedalas frisörsalong där Shirin jobbar. För att han gör en av Sveriges finaste popsånger genom tiderna om sommarkvällen på Hammarkullen. För att han suddar bort den där jävla gränsen som alla alltid ska dra mellan sig själva och "de där hemska områden"! Jag tänker på min vän Gheida, som fick mig att förstå hur jävla jobbiga fördomarna är. Och på de lekande barnen, som glatt lekte kurragömma som i precis vilket område i Sverige som helst. Och kom inte och sig annat, för du har med största sannolikhet aldrig vågat dig dit för att kolla!
Det gjorde ju sitt också, när Jens berättade om hur han känt sig utanför lite utanför. Om hur han lade i blad i skivomslagen för att man på färgen kunde se vilket utgivning det var. Vilken underbar tanke. Det får mig att tänka på mormor. Som såg det vackra i de små sakerna. Jag är för dålig på det, men det finns alltid en plats i hjärtat för de som ser det fina i ett litet löv. Jag känner igen mig så väl i hans berättelser, att jag bara vill krama honom. Fast det borde vara tvärt om. Det borde vara han som kramar mig, och säger att det kommer bli okej. Vilket han gör med sin musik, och det är därför, som om och när jag får en dotter tänker döpa henne efter en av Sveriges kanske vackraste människor och hans låt.
Och jävlar vilken bra journalist som får mig att känna så om en människa jag aldrig träffat!
Jens Lekmans nya platta Night Falls Over Kortedala släpps den 5:e september. Här kan ni läsa mer om albumet (som av det jag hört är precis så bra som alltid!)

Dance party in the Balkans

Brandon har till skivan tagit hjälp av Zach Condon från Beirut (som alla ni som följde förra bloggen lär veta är ett av mina favoritband) och detta är ganska genialiskt. Balkan Lowrider känns långt ifrån krystat, som etno-pop annars kan bli. Dance Party in the Balkans kan inte bli annat än en av årets skivor.
Och det bästa är att ni på hemsidan kan höra låtarna gratis. Annars kan ni köpa skivan på bland annat Amazon.com.
tisdag 24 juli 2007
Musical stories worth staying up for!

Recension: Jag har länge gått och fingrat och pillat på denna skivan i butiken. Förstod inte riktigt vad det var från början, Belle & Sebastian har väl aldrig släppt ett album som heter så? Men det oförskämt snygga omslaget etsade sig fast och jag kunde inte annat än att köpa skivan. Efter googlande fick jag läst om Late Night Tales. En serie skivor utgivna av Azuli Records. Som bett ett antal artister, dj:s och band att samla ihop sina favoritlåtar. Ett ypperligt tillfälle att få visa fansen vilka låtar man själv inspirerats av och vad som kanske fick dem att börja med musik från början. Jag gissar att det främst är tänkt för fansen, men jag har mer och mer börjat falla för samlingsalbum faktiskt. Hade en period då barndomens Absolute-skivor låg som en mörk fördom över denna egentligen smarta uppfinning. För cirka hundra spänn får man ju förhoppningsvis några nya favorilåtar, och plötsligt var tjusningen för compilationer ett faktum!
Så var det då dags för Belle & Sebastians version av Late Night Tales. Eftersom Belle & Sebastian länge varit ett av mina favoritband kändes det fruktansvärt spännande att få höra deras favoritlåtar. Så här i efterhand var det en brokig samling låtar som ofta överaskade! Visst kunde man ana Belle & Sebastian-andan i låtarna. Lugnet fanns där, men att de skulle vara så förtjusta i så kallad världsmusik och lugna lounge-låtar visste jag inte, trots att det kan tyckas uppenbart. Men det som förvånade mig mest var bristen på pop. Inte en enda poplåten bland alla soullåtar, electronicabeats, hiphipfraser och afrikanska sånger. Självklart fick Bach vara med på ett hörn också. Det är väl bara jag som inte ser charmen med sånt där efter sex års pianospelande...
Redan till de inledande tonerna var jag fast. Belle & Sebastian tar sig an uppdraget perfekt och blandingen mellan klassiker som Johhny Cash och för mig nya band gjorde att det aldrig blev tråkigt. Late Night Tales är ett slående bevis på varför skivindustrin borde överleva. Och med innovativa idéer så som denna finns det väl en chans för detta. Känslan som man får av denna skivan kan jag inte se hur man kan få av att styckvis ladda ner låtar. Dessutom kan man ju då inte ta del av det snygga omslaget som närmast kan betraktas som konst! En sak är i alla fall säker, 169 kronor för att i 79 minuter få sina fördommar prövade, för att få inspiration och för att kanske komma ditt favoritbanden lite närmare inpå, är ett fynd! Den obligatoriska covern på bandets favoritlåt, i Belle & Sebastias fall Cassaco Marron, var tyvärr en liten besvikelse. Men också, som det heter, undantaget... För denna skivan är en vacker skiva, som man lätt faller för. Och let's face it! Idén är för kul och intressant för att inte lyssna på!
Nouvelle Vagues gonattsaga är nästa skiva att drömma om. Om andra versioner och om själva projektet kan ni läsa mer om här.
play me a sad song 'cause that's what I want to hear
lördag 14 juli 2007
Början
Gamla bloggen hittar ni här.
Welcome to my new blog. Older posts you can find here, in my previous blog.
fredag 6 juli 2007
Recension: Basia Bulat- Oh My Darling
Basia gör de låtar du i huvdet fantiserar ihop när du idylliskt går på picknick på en äng, gärna med hemmagjord saft. Då är det lätt att spy lite på all datoriserad mainstream skit som faktiskt är lika grå som miljonprogramsbetongen en molning dag. Oh My Darling växer med lyssnaren. Det är du som bestämmer ödet till låtarna, hur de ska ta sig i ditt huvud och vilket humör du kommer i. Snöiga Montreal där Basia med bror Bobby och vänner samlades förra vintern för att spela in, har satt sina spår. Men trots det är detta en skiva som faktiskt passar hela tiden, oavsett om det är skitslaskigt i stan eller om det är en höstdag på landet, vilket känns befriande skönt att höra. Det kräver rätt mycket, och jag har inte svårt att förstå hypen runt Basia. Inte heller det faktum att under korstygnstiteln på skivan finns en liten men betydelsefull logga där man läser Rough Trade. Oh My Darling är defintivt en av årets skivor, tänker jag stilla och trycker på repeat. Det är lätt att fastna.

torsdag 31 maj 2007
Moz

tisdag 15 maj 2007
Bra musik från Glasgow del 2

Bra musik från Glasgow del 1
Altered Images- New Wave från början av 80-talet. Upptäcktes av Siouxsie & the Banshees.
Travis- Indierockband som blev kända med låten "Why Does It Always Rain On Me"
Teenage Fanclub- Fyrmannaband som spelar rock-pop. It's All In My Mind är väldigt fin!
Orange Juice- Pop-punk från 80-talet. Mest kända för låten "Rip It Up".
Ladytron- Electropop med stora hiten "Destroy Everything". Obs! Två av medlemmarna är från Glasgow.
The Fratellis- Indierockband som blev prisade på senaste Brit Award.
Camera Obscura- Bandet som fick en jättehit med låten Lloyd, I'm Ready To Be Heartbroken" förra året.
Isobel Campbell- Tidigare sångerska i Belle & Sebastian (som vi kommer till) som nu går solo.
Mother and the Addicts- Till sommaren släpper de nytt. Garagerock som funkar ibland.
Franz Ferdinand- Ett av mina favoritband alla tider. De förtjänar att skrivas längre om. Så håll ut!
Ser ni nu att Glasgow är en riktig musikstad? Jag ska absolut flytta dit någon gång i framtiden.